Op De Leyenburgschool werken alle leerkrachten met een zogenaamd time-in en time-out protocol.
Wat is een time-in en time-out protocol?
In het time-in en time-out protocol staat beschreven hoe we handelen als een leerling ongewenst gedrag vertoont. Ook staat in dit protocol beschreven welke stappen we nemen als een kind zich niet aan de afspraken houdt.
Het time-in en time-out protocol is er op gericht dat een leerling met lastig gedrag zelf gaat nadenken hoe het zijn/haar gedrag kan verbeteren. Het protocol beschrijft vrij gedetailleerd hoeveel kansen een leerling krijgt om zijn/haar gedrag te verbeteren. Ieder kind krijgt voldoende kansen!
Het protocol is er ook op gericht dat een kind zelf beseft dat het lastige gedrag dat hij/zij vertoont, moet veranderen. Als het gedrag niet verandert, heeft het uiteindelijk consequenties.
Wat zijn de consequenties van het time-in en time-out protocol?
Als het lastige gedrag na waarschuwen niet verandert, kan het kind een time-in krijgen. Elke klas (en zelfs het schoolplein) heeft een time-in plek. Deze plek is zo ingericht dat een kind tot rust kan komen, nadenkt over hoe het beter kan en daarna krijgt het kind weer een nieuwe kans om goed gedrag te laten zien.
Als het gedrag niet verbetert na een time-in, volgt er een time-out. Een time-out is ongeveer hetzelfde als een time-in maar dan bij een andere collega in de klas. Het kind dat lastig gedrag vertoont, wordt dan voor een korte tijd buiten de groep geplaatst en vult zelf een formulier in waarop het schrijft wat er mis ging en hoe dat de volgende keer beter kan.
Bij een time-out worden soms de ouders van een kind op de hoogte gebracht van hetgeen er is voorgevallen en waarom het kind een time-out heeft gekregen.
Bij meerdere time-outs kan er een gesprek volgen met de leerkracht, het kind, de ouders en eventueel de directie. Deze gesprekken zijn er altijd op gericht hoe wij samen er voor kunnen zorgen dat het lastige gedrag stopt.
Komt het vaak voor?
Gelukkig komt het niet heel vaak voor dat we het protocol helemaal moet uitvoeren. Wij vinden daarom dat het protocol goed werkt!
Samen
Ervaring en onderzoek leren ons dat lastig gedrag van een kind alleen verandert als school en ouders samenwerken!